duminică, 20 februarie 2011

Lectia 133 - luni, 21 februarie

LECŢIA 133
"Nu voi preţui ceea ce este lipsit de valoare."

Câteodată, în procesul de instruire, mai ales după ce sa trecut de
faza ce pare teoretică şi foarte departe de ceea ce studentul a asimilat
deja, este de folos ca el să fie readus la preocupări de ordin practic.
Asta vom face astăzi. Nu vom vorbi de idei măreţe, ce cuprind lumea
întreagă, ci ne vom opri asupra unor beneficii care ţi se cuvin.
Nu ceri prea mult de la viaţă, ci mult prea puţin. Atunci când îţi laşi
mintea atrasă de preocupări trupeşti, de lucruri pe care le cumperi, de
poziţia ta socială, tu cauţi de fapt, amărăciunea şi nu fericirea. Acest
curs nu încearcă să ţii puţinul pe care îl ai. Nu încearcă să substituie
nişte idei utopice unor satisfacţii pe care le conţine lumea. În lume nu
există satisfacţii.
Vom alcătui astăzi o listă a criteriilor pe baza cărora să testezi
toate lucrurile care crezi că le vrei. Dacă nu îndeplinesc aceste cerinţe
sănătoase, ele nu merită să fie dorite de fel, căci nu fac altceva decât
să ia locul acelor lucruri care oferă mai mult. Nu poţi stabili tu însuţi
legile care guvernează alegerea, precum nu poţi stabili nici
alternativele între care ai de ales. De ales, poţi să alegi; chir trebuie să
o faci. Dar este înţelept să alegi atât legile pe care le pui în mişcare
atunci când alegi, cât şi alternativele careţi sunt oferite.
Am subliniat deja că nu sunt decât două alternative, oricât de
multe ar părea să existe. Gama alegerilor este fixată, acest lucru nul
putem schimba. Ar fi cât se poate de negeneros faţă de tine însuţi ca
numărul alternativelor să fie nelimitat şi astfel să-ţi amâni alegerea
finală până ce nu le vei fi luat în considerare pe toate în desfăşurarea
timpului, în loc să fii adus, atât de limpede, în punctul unde nu există
decât o singură alegere ce trebuie făcută.
O altă lege plină de bunăvoinţă, în relaţie directă cu cele de mai
sus, este cea care spune că nu există nici un compromis cu privire la
ceea ce trebuie să-ţi aducă alegerea pe care o faci. Ea nu îţi poate dărui
doar un pic, căci aici nu există jumătăţi de măsură. Fiecare alegere pe
care o faci îţi aduce totul, sau nimic. De acea, dacă înveţi testele cu
autorul cărora poţi distinge totul, vei face alegerea cea bună.
Mai întâi, dacă alegi un lucru care nu va dăinui pentru totdeauna,
ceea ce alegi este lipsit de valoare. O valoare temporară este totuna cu
lipsa oricărei valori. Timpul nu poate şterge o valoare care este reală.
Cele ce dispar nu au existat niciodată, şi nu au nimic de oferit celui
care le alege. El este amăgit de nimicul ce se prezintă într-o formă
oarecare după cum consideră el îi place.
Apoi, dacă vei alege să iei un lucru de la altcineva, cu nimic te vei
alege. Aceasta deoarece, dacă îţi negi tot timpul dreptul de a avea
totul, ţie însuţi ţi-ai negat acest drept. Nu vei recunoaşte, prin urmare,
lucrurile pe care le ai cu adevărat, negându-le existenţa. Cine caută să
priveze pe altcineva de vreun lucru, a fost amăgit de iluzia că
pierderea poate oferi un câştig. Dar pierderea tot pierdere trebuie că
oferă, nimic altceva.
Următoarea apreciere este cea pe care se bazează celelalte. De ce
alegerea pe care o faci prezintă valoare pentru tine? Ce îţi atrage
mintea către ea? Cărui scop serveşte? Aici poţi fi amăgit cel mai uşor.
Căci Egoul omite să recunoască ceea ce doreşte. Nici măcar nu spune
adevărul aşa cum îl percepe, pentru că trebuie să păstreze haloul, pe
care îl foloseşte pentru aşi proteja obiectivele împotriva coclelii şi
ruginii, ca să vezi cât de "inocent" este el.
Dar camuflajul său este doar o poleială subţire, ce nu îi poate
amăgi decât pe aceia care se complac în a fi amăgiţi. Obiectivele
egoului sunt evidente oricui îşi dă interesul să le examineze. Aici
amăgirea este dublată, căci cel amăgit nu-şi va da seama că, pur şi
simplu, nu a câştigat nimic. Ba mai mult, va crede că a servit
obiectivelor ascunse ale egoului.
Şi totuşi, cu toate că încearcă să păstreze haloul egoului nealterat
în câmpul său vizual, nu poate să nu-i perceapă marginile coclite şi
miezul ruginit. Greşelile sale lipsite de consecinţe îi apar drept păcate,
fiindcă priveşte cocleala ca aparţinându-i şi rugina ca fiind un semn al
unei adânci nevrednicii dinăuntrul său. Cel care doreşte să mai
păstreze obiectivele egoului şi să le slujească ca fiind propriile sale
ţeluri nu face nicidecum greşeli, după cum declară dictatele ghidului
său. Acest ghid propovăduieşte că este o eroare să crezi că păcatele
sunt doar nişte greşeli, căci cine ar suferi pentru păcatele sale dacă ar
fi aşa?
Şi astfel ajungem la criteriul de alegere care este cel mai greu de
crezut, întrucât caracterul său vădit este înăbuşit de multe straturi de
obscuritate. Dacă simţi cea mai mică urmă de vinovăţie în privinţa
alegerii tale, ai permis obiectivelor egoului să se amestece cu
alternativele reale. Şi astfel nu îţi dai seama că ele nu sunt decât două,
iar alternativa pe care crezi că ai ales-o pare înfricoşătoare şi prea
periculoasă pentru a fi deşertăciunea care este de fapt.
Toate lucrurile sunt ori valoroase, ori lipsite de valoare, demne sau
nu de a fi căutate, absolut de dorit sau nedemne de nici cel mai mic
efort pentru a fi obţinute. Tocmai de aceea este uşoară alegerea.
Complexitatea nu este altceva decât o perdea de fum, care ascunde
simplul fapt că nici o decizie nu poate fi dificilă. Ce câştigi învăţând
toate acestea? Câştigi mult mai mult decât doar putinţa de a lege cu
lejeritate şi fără durere.
Cerul însuşi este dobândit cu mâinile goale şi cu minţile deschise,
venind fără a poseda ceva, pentru a găsi totul, revendicându-i
aparenţa. Astăzi vom încerca să atingem această stare, lăsând la o
parte amăgirea de sine, şi având bunăvoinţa onestă de a preţui numai
ceea ce este într-adevăr valoros şi real. Cele două perioade de exersare
extinse, a câte cincisprezece minute fiecare, vor începe cu
următoarele:

"Nu voi preţui ceea ce este lipsit de valoare,
doar ceea ce are valoare caut,
căci numai aceasta doresc să găsesc."

Primeşte înapoi ceea ce îl aşteaptă pe oricine ajunge, nestânjenit,
la Poarta Cerului, care se deschide larg la sosirea sa. Dacă cumva ai
început să aduni nişte poveri inutile, sau dacă crezi că te confrunţi cu
nişte decizii dificile, răspunde de îndată cu acest simplu gând:

"Nu voi preţui ceea ce este lipsit de valoare.
Căci ceea ce este valoros îmi aparţine."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu